Gebelikte beslenme

  1. Gebelikte Beslenmenin Önemi

                               

                                    Gebelikte iyi beslenme;  annenin, çocuğun ve dolayısıyla toplum sağlığının korunması açısından önem taşır.

                                     Gebelikte doğru ve yeterli beslenen bir annenin çocuğunda, yetersiz beslenmeye bağlı olarak görülebilecek problemler ortaya çıkmaz. Buda annenin sağlıklı çocuk doğurmasına neden olacağından toplumda sağlıklı bir insan kazanmış olacaktır.

                                     Gebelikte yetersiz beslenmede :

  1. Erken doğum – ölü doğum
  2. Doğum ağırlığı düşük bebekler
  3. Zeka geriliği,  ortaya çıkabilir.

Gebelik boyunca kilo artışı 9-12 kg. arasında olabilir.

                                       Gebe kadın yeterli beslenmediği takdirde, fetüsün besin ögesi ihtiyacı annenin vücudundaki depo ve yedeklerden karşılanır. Bu durumda anne ve çocuk zarar görebilir. Doğuma yakın fetüs kendi vücudunda protein depolama işlemini arttırmaktadır. Bu nedenle annenin yüksek proteinli besinler alması gerekir.

                                       Gebelikte yeterli ve dengeli beslenen kadında kansızlık görülmez.Ayrıca bulaşıcı hastalıklara karşı da direnci artar. Gebelikte ortaya çıkan bozukluklar önlenmiş olur. Gebelik zehirlenmesi görülmez. İyi beslenmiş annenin doğumuda kolay olur. Doğum sonrası görülebilenenfeksiyonlara karşıda direnci artar.

                                       a.Gebelikte Alınması Gerekli Besinler  :

1)  Süt ve Türevleri : Gebe kadın bu grptaki besinlerden günde en az  iki (2) porsiyon almalıdır. Bunun bir porsiyonu süt olarak alınabilir. Diğerleri yoğurt, peynir, sütlü tatlılar şeklinde tüketilebilir. Süt içmek istemeyenler ise, süt ile yapılan gıdalarla bunu telafi edebilirler.

  2)  Et-Yumurta-Kuru baklagiller : Bu gruptan günde en az ikibuçuk (2,5) porsiyon tüketilmelidir. Bunun bir porsiyonu et grubundan, bir porsiyonu kuru baklagillerden, yarım porsiyonu ise bir adet yumurta olarak alınabilir.

                                      Et olarak; balık, tavuk, kırmızı et tüketilir. Bir günlük menüde sadece et veya yumurta veya kuru baklagillerden birine değil hepsine yer verilmelidir.

3)  Sebze ve Meyvalar : Günde en az dört-beş (4-5) porsiyon alınmalıdır. Bunların bir kısmını pişmiş, bir kısmını çiğ olarak tüketmekte yarar vardır.

                                      4-5 porsiyondan enaz bir porsiyonu yeşil yapraklı sebze, bir porsiyonu ise çiğ yenebilen meyva veya sebze olabilir.

  1. Tahıl ve Türevleri : Gebe kadının şişman veya zayıf oluşuna göre bu grupta ayarlama yapılabilinir. Gebelikte ortalama olarak ayda 1 kilodan fazla artış olmamalıdır. Buna göre tahıl ve türevleri ile, yağ ve şekerde azaltma yada artış yapılabilir.

                                     Normalden az ağırlıktaki gebe kadının normal kilosuna ulaşabilmesi için artış, şişman olan gebe kadınların diyetinede kısıtlama yapılır.

                                     Tahıl ve türevleri grubuna;  ekmek, pirinç, bulgur, makarna v.b gibi besinler girer.

                                     Gebe kadın her gün yaklaşık olarak en az  1 litre sıvı almalıdır.               

                                      b. Beslenme Programı :

                                      Gebe kadın bir günlük menüsünü planlarken, menüde bütün besin gruplarına , gerektiği kadar yer vermeyi ihmal etmemelidir.

               Sabah                 Öğle                         İkindi            Akşam               Gece

       

   Bir su bardağı süt           Bir Porsiyon Et          Bir adet        Bir Porsiyon Et    Bir su

   Bir kibrit kutusu kadar     Bir Porsiyon Sebze    Meyva         veya Tavuk         bar.

        Beyaz Peynir            100 gr. Yoğurt           veya              veya Balık           Süt

   Bir yumurta                     Bir dilim Ekmek        Meyva suyu  Bir Porsiyon 

   5-6 adet Zeytin                                                                       Sebze

   Bir dilim Ekmek                                                                      Bir Porsiyon

                                                                                                  Karışık salata         

     

                                       c.Gebelikte Dikkatli Alınması Gereken Besinler

                                       Gebe kadın çay, kahve ve kolalı içecekleri çok az tüketmeli veya kullanmamalıdır. Sigara, alkol, uyuşturucu gibi maddeleri ise kesinlikle kullanmamalıdır. Yapılan araştırmalar; hamileliği boyunca sigara içen kadınların, doğum ağırlığı düşük bebek doğurma oranının, hiç içmeyenlere göre daha yüksek olduğunu göstermiştir.

                                       Doğum ağırlığı düşük bebeklerin, diğer bebeklere göre yaşama şansları daha az, hastalıklara dirençleri daha düşüktür.

                                       Gebe kadın ilaç kullanırken mutlaka doktora danışmalıdır.

                                       Gebelikte anne adayı; ağır hamur tatlıları, börek, pilav, makarnatüketirken dikkatli olmalı, günlük menüde bu basinlere fazla yer vermemelidir. Eğer ödem varsa tuz azaltılmalı veya kesilmelidir. Yağlı ve baharatlı yiyeceklerde yenilmemelidir.    

                                        

Bir cevap yazın